شناخت آداب و رسوم مردم مالزي

افرادي كه براي اولين بار به مالزي آمده اند اغلب به خاطر وجود فرهنگهاي مختلف گيج مي شوند، با يك قدم زدن كوتاه در هر خيابان شما با چهره ها و زبانهاي مختلف روبرو مي شويد چرا كه مالزي يكي از بي نظير ترين كشورهاي جنوب شرق آسياست كه داراي تركيبي از فرهنگ هاي مختلف مالايي، چيني و هندي است. اگرچه فرهنگ مالايي به طور حتم اصلي ترين فرهنگ در مالزي است اما فرهنگ هاي ديگر آزادانه در مالزي زندگي مي كنند و به دليل وجود همين فرهنگها مالزي به كشوري متفاوت در ميان منطقه تبديل شده است. مردم هر نژاد خيلي آزاد مي توانند فستيوال ها وجشنهاي مربوط به گروه هاي مذهبي و محلي خاص خود را در مالزي برگزار كنند و به طوركلـي مي توان گفت همه مردم مالزي صرف نظر از مذاهب شان اين فستيوال ها را با يكديگر جشن مي گيرند. اين يكپارچگي و اتحادي كه در ميان نژاد ها و اقوام گوناگون بر قرار است الگويي ويژه براي كل جهان محسوب مي شود. تعدد نژاد در مالزي تنوع جالبي از آداب و رسوم و فرهنگهاي مختلف ايجاد كرده كه اين تنوع فرهنگ نيز در نوع خود بي نظير مي باشد.

 

 

نگاهي به آداب و فرهنگ نژاد هاي مختلف در مالزي 

مالايي ها كه اكثريت آنها مسلمان هستند و به همين دليل مساجد در تمامي نقاط كشور يافت مي شوند. كانون خانواده امر مهمي در كشور مالزي محسوب مي شود و ارزش هاي خانوادگي براي كليه مالايي ها مهم ترين چيز به شمار مي رود.

امروزه مردان مالايي بيشتر لباسهاي غربي مي پوشند. هر چند در زمان هاي خاص و فستيوالها لباسهاي سنتي و محلي كه همراه با لوازم خاصي است را خواهند پوشيد. در مالزي ديدن دختراني كه حجاب كامل اسلامي را رعايت مي كنند بسيار متداول است. پارچه اي كه بوسيله آن زنان مالايي موي خود را مي پوشانند در اصطلاح مالايي tudung ناميده مي شود و در معني لفظي به معناي پوشش مي باشد. اين پوشش براي زنان مسلمان از نظر ديني واحب مي باشد اما با وجود دولت دموكرات، آنها در انتخاب اين پوشش آزاد مي باشند ولو اينكه تمامي زنان مسلمان در مالزي حجاب كامل را برگزيدند. در بعضي از خانواده هاي بومي زبان انگليسي به عنوان زبان اصلي براي صحبت كردن با اعضاء خانواده استفاده مي شود.

مالايي ها شور و اشتياق خاصي در برگزاري جشنهاي ملي و مذهبي دارند. مشهورترین روز تعطیل در مالزی “هاری مرداکا ” (روز استقلال-National Day) در ۳۱ اوت به یادبود استقلال فدراسیون مالزی در سال ۱۹۵۷ می‌باشد. هاری مرداکا، و نیز روز کارگر (۱می)، روز تولد شاه (اولین شنبه ماه ژوئن) و برخی اعیاد دیگر به عنوان تعطیلات عمومی و رسمی و فدرال در این کشور محسوب می‌شوند. مسلمانان در مالزی ( اعم از تمام مالایایی ها و دیگر مسلمانان غیر مالایایی) در تعطیلات مسلمین جشن می‌گیرند. معروفترین عید، Hari Raya Puasa يا هاری رایا عیدالفطري است و ترجمه مالایایی آن عید فطر است و هاری رایا (که در زبان مالایایی به مفهوم ” جشنگیری با همدیگر” می‌باشد). کلا این عید از سوی مسلمانان سراسر جهان در پایان ماه رمضان برگزار می‌شود. همچنين Hari Raya Haji  كه “هاری رایا عیدالاضحی” نیز گفته می‌شود و ترجمه آن عید قربان است. بعلاوه اول ماه محرم (سال جدید اسلامی) و روز تولد پیامبر (ص) (مولد الرسول) را نیز جشن می‌گیرند.

 

 

 

چيني ها در حدود يك چهارم جمعيت مالزي را تشكيل مي دهند. چيني ها از قسمت هاي مختلف كشور چين مهاجرت كرده اند و به همين خاطر به چند گروه تقسيم مي شوند و تركيبي وسيع از آداب و رسوم و فرهنگ چيني را با خود به همراه آورده اند. در مالزی به عنوان نمونه جشنهایی برگذار می‌شود که از سوی تمام چینی های سراسر جهان انجام می‌گیرد. سال جدید چینی معروفترین این جشنها است که ۱۵ روز طول می‌کشد و با “جشن فانوس” به پایان می‌رسد. دیگر جشنهای برگزار شده از سوی چینی ها عبارتند از جشن کینگمینگ، جشن قایق اژدها و جشن میانه پاییز. علاوه بر جشنهای سنتی چینی، بودائی های چینی نیز جشن روز وساک را برگزار می نمایند.

هندي ها اكثرا  از شرق هند به مالزي مهاجرت كرده اند. اكثر هندوهاي مالزي Hindu Tamil هستند كه آداب و رسوم، پوشش، مذهب و غذاهاي خاص خود را دارند. اکثر هندیهای مالزی هندو هستند و جشن دیپاوالی (دیوالی)، یا جشن نور برگزار می‌کنند، در حالی که تایپوسام مراسمی است که در سراسر کشور با تجمع هندوها در باتو کیوز (غارهای باتو) برگزار می‌گردد. گذشته از هندوها، سیکها نیز جشن وایساکی، یا سال جدید سیکها را برگزار می‌کنند.

 

 

 

فرهنگ كهن مالزي

طبق يادداشت هايي كه از مردم به جا مانده است، مالزي شامل قبايل بومي Borneo و Peninsular مي باشد. Dayak بزرگترین گروه Borneo می باشد و بعد از آن گروه هایBidayuh ،Kadazan   قرار می گیرند. در حالیکه گروه های بومی Peninsula در یک مجموع کلی به نام Orang Asli نامیده می شود. هر کدام از این قبایل دارای رسومات مربوط به خود می باشند. همراه با این گروه های محلی، تركيبي از این گروه ها نیز در مالزی وجود دارند که مالزی را به کشوری با فرهنگهای مختلف تبدیل می کنند و سفر به اين كشور تجربیات و اکتشافات زيادی را بهمراه می آورند.