بهداشت و سلامت پزشكي

امکانات پزشكي در مالزي در سطح استانداردهاي جهانی است و خدمات پزشکی توسط پزشكان و پرستاران ماهري که بسیاری از آنها در کشورهــای خارجي آموزش دیده اند ارائه می گردد. علاوه بر اين، بيمارستانهاي مالزی به اورژانسی کارآمد تجهيز شده اند و تنها با شماره تلفن سه رقمی اورژانس (999) در سراسر کشور، اين سرويس آماده ارائه خدمات است.

 

 

 

 

مالزي داراي بيمارستانهاي بسيار مجهز و مدرني است كه به جديدترين تكنولوژي مجهز بوده و پرستاران و پزشكان ماهري را در اختیار گرفته است. اكثر اين بيمارستانها اساساً در شهرهاي بزرگ هستند و چنانچه شما در مناطق اطراف شهر باشيد نمي توانيد بيمارستانهاي مجهز را در آنجا پيدا كنيد. به طور كلي به شما پيشنهاد مي شود كه به بيمارستانهاي خصوصي مراجعه كنيد، زيرا بيمارستانهاي دولتي با اينكه رايگان بوده اما امكانات و تجهيزات بيمارستانهاي خصوصي را ندارند. هزينه ویزيت يك دكتر بسيار مناسب است و گرفتن وقت از يك دکتر متخصص نسبتاً ساده است. برخلاف برخي از كشورها شما نياز نداريد كه به يك پزشك عمومي مراجعه كنيد و از طرف آن پزشك براي دكتر متخصص ارجاعي بگيريد. هزينه ويزيت يك دكتر عمومي تقريباً بين 30 تا 80 رينگت است و براي يك متخصص بين 80 تا 150 رينگت مي باشد.

پيشرفت در امكانات تا جايي رسيده است كه مالزي فعالانه در جهت ترويج بهداشت گردشگري تلاش مي كند و به تدريج در پی کسب شهرتي است كه نشان دهنده كيفيت تجهيزات پزشكي موجود در مالزي مي باشد. رقابتي فعال در اين زمينه در كشورهاي همسايه مانند تايلند و سنگاپور كه در جهت ترويج بهداشت گردشگري است مدت طولاني است كه مشاهده مي شود اما مالزي نسبت به آنها در اين زمينه برتري دارد. تمامي بيمارستانهاي خصوصي در مالزي مورد تائيد وزارت بهداشت مي باشند. بسياري از مراكز پزشكي خصوصي توانسته اند مدارك بين المللي كيفيت استاندارد مانند MS ISO 9002 را بدست آورند. بسياري از آنها نيز از سوي انجمن كيفيت بهداشت مالزي (MSQH) اعتبارنامه دريافت نموده اند. بسياري از مردم همچنين فقط به خاطر انجام عمل هاي جراحي مانند جراحي پلاستيك مالزي را انتخاب مي كنند. مردم اروپايي دريافته اند كه هزينه هاي درمان در طول مسافرت ارزان تر از هزينه هايي است كه در كشور خود پرداخت مي كنند. بيمارستانهاي خصوصي بيشتر در جهت ارائه محيط و امكانات عالي در تلاش هستند. يك بيمارستان خصوصي بيشتر به يك طبقه لوكس از يك هتل شباهت دارد تا يك بيمارستان و شامل اتاق نشمين، اتاق غذاخوري، اتاق جلسات و همچنین يك اتاق انتظار مي باشد. اين سوئيت ها داراي امكاناتي چون يخچال، مايكروفر، دستگاه فكس و حتي پلي استيشن مي باشد. براي حصول اطمينان كامل از رضايت شما يك پيش خدمت اختصاصي نيز برايتان در نظر گرفته شده است. مراكز دندانپزشكي همچنين در دسترس مي باشد كه شامل جراحي هاي زيبايي دندان و كاشت دندان مي باشند. شيوه جديدي از خدمات پزشكي نظير طب سوزني، طب انعطاف پذیری (reflexology)و ماساژ درماني (chiropractic) نيز از دلايلي هستند كه اتباع خارجي را به كشور مالزي جذب مي كنند. استفاده گسترده از زبان انگليسي در ميان كاركنان پزشكي تحصيل كرده باعث مي شود كه بسياري از اتباع خارجي انگليسي زبان بتوانند آسان تر در مورد مشكلات پزشكي شان صحبت كنند و معالجات بهتري را دريافت كنند.